آموزش زبان انگلیسی به کودکان

به کودکان خود خرما بدهید

1397/5/17 16:02
نویسنده : خانم نجفی
474 بازدید
اشتراک گذاری

رطب مضافتی بم مرغوب‌ ترین نوع خرمای ایران است. که درشهر بم  رشد میکند. این نوع خرما به رنگ مشکی یا قهوای تیره میباشد که پوست نازکی داشته و مهمترین مشخصه ان نسبت به سایر خرماها شیره فراوان این نوع خرما است. رطبی مرغوب محسوب می‌شود که پوستی نازک داشته باشد، درشت و گوشت‌ دار باشد و دارای شیره فراوان باشد. اما رطبی که پوست کلفت دارد، رنگش روشن باشد و ریز باشد، رطب ضعیف یا نامرغوب محسوب می‌شود
روش نگهداری خرما :از آنجا که داخل یخچال رشد میکروب ها و فعالیت آنزیم ها کمتر از خارج از یخچال است و با توجه به اینکه خرما، کربوهیدرات (مواد قندی) زیادی دارد، محیط مناسبی برای رشد میکروارگانیسم ها به خصوص مخمرهاست؛ بنابراین توصیه می شود خرماهای نرم و تازه در یخچال قرار گیرد تا بتوان حداکثر ۸ ماه از آنها نگهداری کرد
این نوع خرما با توجه به رطوبت بالا به عنوان خشکبار محسوب نشده و شرایط نگهداری ان در دمای بین -۵ تا ۵ درجه سانتی گراد می‌باشد


خرمای مضافتی بم  به دلیل وجود پتاسیم زیاد برای درمان اسهال مفید است. نکته ای که هنگام استفاده از خرما باید مورد توجه قرار گیرد این است که باید قبل از مصرف به خوبی شسته شوند. زیرا به دلیل وجود شیره که روی پوست قرار می گیرد چسبناک شده و هر نوع آلودگی را به خود جذب می کند. ولی ما به شما این اطمینان را میدهیم که خرمای مضافتی با برند کیمیا رز به وسیله دستگاه های تمام اتوماتیک در کارخانه کاملا شسته شده و بدون مواد نگهدارنه و کاملا طبیعی به فروش میرسد
تفاوت رطب با خرما چیست؟ خرما چهار مرحله را طی می کند تا کاملا رسیده شود. مرحله سوم را رطب می نامند که در این مرحله رطوبت محصول بیشتر و قند آن کمتر می باشد
کارخانه کیمیا رز یکی از مجهز ترین کارخانه های تولید و فراوری و بسته بندی خرمای مضافتی بم است که این خرما را به کشوور های آسیایی و اروپایی ، آمریکا و استرالیا صادر میکند. سایر تولیدات این کارخانه :خرما زاهدی،خرما پیارم، خمیر خرما و چیپس خرما است.  شما میتوانید برای خرید خرمای مضافتی بم با شماره تلفن 09132896373  تماس بگیرید . که ما در واتساپ هم هستیم و میتوانیم پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشیم. و یا میتوانید از طریق ایمیل با ما مکاتبه کنید. تا کاتالوگ و لیست قیمت برای شما ارسال کنیم
اگر لازم باشد برای شما با پست نمونه ای از تولیدات خود را ارسال میکنیم تا شما پس از اینکه از کیفیت محصول ما مطمئن شدید اقدام به خرید خرما کنید.

انواع خرما:
خرمای استعمران
یکی از انواع خرماهایی که در ایران تولید می شود،‌خرمای استعمران نام دارد. قریب به ۷۰ درصد نخل های خوزستان تولید کننده این خرماست. نیمه خشک بودن آن سبب طول عمر بیشتر و افزایش فرصت فروش آن شده است. پوست ضخیم، از جمله ویژگی های این نوع خرما به شمار می رود.
خرمای شاهانی
این نام را شاید زیاد شنیده باشید. نام هایی چون شاوانی، شونی و خورک، از دیگر نام های این نوع خرماست.  خرما شاوانی، نرم و خشک  و بسیار شیرین و خوش رنگ است.
خرمای مضافتی
برای عامه مردم، شناخته شده ترین نوع خرما خرمای مضافتی است. طعم عالی و رنگ سیاه و پوست نازکی دارد.. این خرما را در بم کرمان زیاد می بینیم و در واقع خرمای مضافتی بم، مهم ترین خرماهای بازاری کشور ایران را شامل می شود .مردم ایران، خرمای مضافتی را بیش از سایر خرماها مصرف می کنند.
خرمای زاهدی
خرمای زاهدی نوعی خرمای خشک است که در مناطق خرما خیز جنوب ایران، در سطح وسیع کشت می شود. خاصیت انبار داری خوب و حمل و نقل آسان  و ماندگاری طولانی آن آن سبب شده تا خرمای زاهدی مخاطبان زیادی در دنیا داشته باشد.
خرمای کبکاب
خرمای کبکاب در بهبهان ایران بدست می آید و پر شیره هست. این خرما یکی از ارزان ترین خرماهای کشور ایران است و رنگ قهوه ای تیره دارد. هسته بیضی شکل و کشیده آن در کنار میزان چسبندگی زیاد هسته به میوه، از ویژگی های این خرما به شمار می رود.
خرمای ربی
ربی را یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در ایران می نامند.شکل آن کشیده تر از بقیه خرما هاست و خیلی خوشمزه است.این خرما جزء خرما های نیمه خشک است.و میزان شیره متوسطی دارد..
خرمای برهی
خرمای برهی از عراق است و در ایران نیز کاشت می شود. دیر رس است و مقاومتی در برابر رطوبت از خود نشان نداده است. رنگ خاص خرما که کهربایی تا قهوه ای متمایل به قرمز است، جلوه خاصی به این خرمای ایران داده و البته چسبندگی  کلاهک به میوه کم است.
خرمای گنطار
گنطار یکی از مرغوب ترین خرماهای صادراتی استان خرما خیز ایران یعنی خوزستان است. قابلیت نگهداری بالا و مخاطبان زیاد در خارج از کشور سبب شده تا اکثرا این محصول به بازارهای هدف صادر شود.
خرمای آل مهتری
از خرماهای مهم استان نفت خیز هرمزگان به شمار می رود و زود رس بوده و ارزش اقتصادی بالا دارد.
خرمای خضراوی
خرمایی از دیار عراق و بیش ترین سطح زیر گشت در خوزستان را بعد از خرمای سعمران دارد. از جمله خرماهای زود رس و نرم به شمار می رود و هسته بیضی شکل با رنگ قهوه ای کم رنگ، با میزان چسبندگی هسته به میوه کم دارد.
خرمای خاصویی
خرمای خاصویی را اکثرا مردم نمی شناسند. اما از مهم ترین ارقام کشاورزی بهبهان در استان خوزستان به شمار می رود و مرغوب و شیرین است. خرمایی خاص برای مخاطبانی خاص!
خرمای شکر!
خرمای شکر به نسبت سایر خرماهایی که ذکر کردیم، دارای قند بیش تر است و شیرین تر بوده و رنگ آن در مراحل مختلف رسیدن به ترتیب سبز متمایل به زرد و قهوه ای بوده و از ارقام زودرس و اقتصادی در میان خرما ها محسوب می شود. میوه ای تقریبا خشک است و می توان به عنوان یک میان وعده خوبی طبیعی استفاده کرد.
خرمای مرداسنگ
اسم عجیب برای خرمایی عجیب!  خرمایی معروف در استان کرمان که رنگ میوه زرد و کیفیت عالی دارد. تقریبا در مناطق دیگر کشور برای فروش عرضه نمی شود و اگر خواهان خوردن این خرما هستید، توصیه میکنیم به مناطق جنوب کشور سفر کنید.
پیارم: گران ترین خرمای ایران
در جنوب ایران و استان هرمزگان، یکی از خوش مزه ترین خرماهای نیمه خشک ایران و جهان تولید می شود که مخاطبان جهانی دارد. نخل های پیارم عمدتا در دامنه کوه ها کاشته می شود و تقریبا کشت آن ارگانیک بوده و ماده شیمیایی در تولید آن اصولا کاربردی ندارد. پوست نازک به رنگ قهوه ای تیره و ظاهری شکلاتی دارد. قند آن فروکتوز بوده و سریع الهضم است. پیارم را معروف ترین محصول کشاورزی هرمزگان می دانند.
خرمای پیارم که به خرمای شکلاتی معروف است به علت خشک بودن و قابل نگهداری بودن در مدت طولانی طرفداران زیادی در بازارهای داخلی و خارجی دارد. این خرما دارای ویتامین ب ۱ و ب ۲ و مواد معدنی کلسیم، پتاسیم، فسفات، منیزیم و آهن است و شهرستان حاجی آباد به علت داشتن آب و هوای گرم و خشک تنها منطقه کشت پیارم در ایران به شمار می رود.

خواص خرما؛ 22 خاصیت بی نظیر خرما خشک و تازه برای سلامتی
خرما یا رطب میوه شیرین و خوشمزه درخت نخل است که غنی از ویتامین هایی مانند حاوی ویتامین هایی مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین A و ویتامین K و مواد معدنی و فیبر، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس و منیزیم می باشد.
طبع خرما گرم و تر می باشد. میوه نرسیده خرما را خرما خارک می نامند، رطب مرحله قبل از رسیدگی کامل خرماست و خرمای رسیده که به دو صورت خرما تازه و خرما خشک یافت می شود و می توان از آن برای تهیه انواع دسر ها، صبحانه، سرکه خرما و اسموتی های خوشمزه استفاده کرد.
خرما پیارم و خرما زاهدی و رطب مضافتی و خرما سایر از مهم ترین انواع خرما در ایران است  .
مزایای خرما برای سلامتی
•    درمان یبوست
•    درمان کم خونی
•    چاقی و افزایش وزن
•    لاغری و کاهش وزن
خواص خرما برای پوست و مو
1. جوان سازی پوست صورت
میوه خرما حاوی مقادیر بالایی ویتامین های C و D بوده که چین و چروک پوست را کاهش داده و باعث جوانسازی پوست صورت می شود.
همچنین هسته نخل خرما دارای فیتوهورمون هایی است که اثرات ضد پیری قابل توجهی دارند و از چین و چروک پوست جلوگیری می کنند.
2. تقویت و افزایش رشد مو
خرما آهن بالایی دارد که موجب افزایش گردش خون در پوست سر شده و باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود، همچنین مصرف خرما از ریزش مو جلوگیری می کند.
فواید دارویی و درمانی خرما برای سلامتی بدن
3. کبد و کبد چرب
مصرف خرما برای بهبود سلامت کبد و پیشگیری از بیماری کبد چرب مفید می باشد، همچنین خرما باعث افزایش سم زدایی از کبد می شود.
10 عدد خرما را شب تا صبح در آب خیس کنید و صبح ناشتا بخورید.
4. سرماخوردگی و گلودرد
مصرف خرما برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، تب و گلودرد مفید می باشد.
5 عدد خرما را له کنید و به یک کاسه شیر اضافه کنید و بجوشانید این شیر را برای درمان سرماخوردگی، تب و سرفه استفاده کنید.
5. دیابت و قند خون
خرما دارای شاخص گلیسمی پایینی بوده و پس از مصرف باعث افزایش قند خون افراد دیابتی نمی شود. روی و منیزیم موجود در خرما برای تنظیم قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو مفید می باشد.
ویتامین A موجود در خرما باعث بهبود سلامت چشم ها شده و از نابینایی در افراد دیابتی جلوگیری می کند.
6. جنین و زنان باردار
مصرف روزانه خرما در دوران بارداری از یبوست در زنان باردار جلوگیری می کند.
سطح بالای آهن موجود در خرما می تواند کم خونی زنان باردار را درمان کند، عضلات رحم را تقویت کرده و باعث افزایش شیر مادر در دوران شیردهی می شود.
مصرف خرما باعث افزایش هوش و تقویت حافظه جنین می شود.
یک مطالعه نشان داده که خوردن خرما چهار هفته قبل از زایمان می تواند زایمان را آسان تر کند.
بعد از بارداری، خوردن خرما می تواند به کاهش وزن و بازگشت به وزن ایده آل کمک کند.
7. نوزادان و کودکان
کلسیم و منیزیم موجود در خرما برای تقویت و افزایش رشد استخوان ها در نوزادان و کودکان مفید می باشد.
خرما برای درمان انگل های روده در نوزادان و کودکان مفید است.

خرما به سلامت کبد کمک می کند و برای درمان تیفوئید، هپاتیت و زردی و یرقان در نوزادان و کودکان مفید می باشد.
مصرف خرما در نوزادان و کودکان باعث تقویت لثه ها و دندان ها می شود.
مصرف خرما می تواند برای درمان اسهال و یبوست در نوزادان و کودکان نوپا مفید باشد.
8. مردان
مطالعات نشان داده که خرما درمان اختلالات جنسی در مردان مفید می باشد، همچنین مصرف خرما به دلیل مقادیر بالای فلائنوئید ها باعث افزایش تعداد اسپرم و درمان ناباروری می شود.
یک عدد خرما را له کرده و در شیر بز بریزید سپس با کمی عسل ترکیب کنید و بخورید.
9. معده و زخم معده
دفیبر موجود در خرما باعث تقویت باکتری های خوب در معده شده و برای درمان معده درد، زخم معده و تقویت دستگاه گوارش مفید می باشد.
10. قلب
خرما یک منبع غنی از پتاسیم است و مطالعات نشان داده که مصرف خرما خطر سکته قلبی و بیماری قلبی را کاهش می دهد.
تعدادی خرما را از شب در آب خیس کنید و صبح ناشتا آن ها را بخورید برای سلامت قلب مفید است.
11. فشار خون بالا
خرما حاوی مقادیر بالایی پتاسیم و منیزیم است که باعث ایجاد تعادل بین الکترولیت های بدن شده و به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.
12. میگرن
ویتامین های گروه B موجود در خرما برای درمان سردرد میگرنی مفید می باشد.
13. لاغری و کاهش وزن
مقدار بالای فیبر موجود در خرما باعث کاهش اشتها شده و پرخوری در افراد را کاهش می دهد و به این ترتیب باعث لاغری و کاهش وزن می شود.
خرما را به عنوان میان وعده استفاده کنید تا زودتر به وزن ایده آل خود برسید.
14. چاقی و افزایش وزن
خرما حاوی مقادیر بالایی قند طبیعی، پروتئین و ویتامین های ضروری است که مصرف روزانه آن برای چاقی و افزایش وزن افراد لاغر مناسب می باشد.
15. ورزشکاران و بدنسازان
خرما حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات است که باعث تقویت عضلات در ورزشکاران و بدنسازان می شود همچنین خرما دارای قند های طبیعی سقز، فروکتوز و گلوکز است که انرژی مورد نیاز برای تمرینات بدنسازی را فراهم می کند.
16. یبوست و اسهال
خرما حاوی پتاسیم بالایی است که به عنوان یک روش موثر برای درمان اسهال شناخته شده است، همچنین فیبر محلول موجود در خرما باعث کاهش اسهال می شود.
خرما به عنوان یک ملین ملایم باعث افزایش حرکات روده شده و برای درمان یبوست مفید می باشد، خرما را یک شب در آب خیس کنید و صبح ناشتا بخورید تا یبوست را درمان کند.
17. درمان کم خونی
خرما حاوی مقادیر بالایی آهن بوده که به درمان کم خونی و آنمی کمک کرده و به عنوان یک مکمل غذایی مناسب برای افراد مبتلا به کم خونی شناخته می شود، همچنین مصرف خرما موجب کاهش احساس خستگی و کمبود انرژی در افراد مبتلا به کم خونی می شود.
18. سرطان
تحقیقات نشان داده که مصرف خرما خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان های شکم، معده و روده وو سرطان کولون را کاهش می دهد.
19. چشم
گفته شده که مصرف روزانه خرما برای درمان بیماری های چشمی، شب کوری و بهبود بینایی مفید می باشد.
20. بواسیر و هموروئید
مصرف ناکافی فیبر ممکن است باعث ایجاد بواسیر یا هموروئید شود مصرف خرمان به دلیل مقادیر بالای فیبر به درمان بواسیر و هموروئید کمک می کند.
21. درمان حساسیت و آلرژی
خرما حاوی مقادیر بالایی گوگرد آلی است که برای درمان حساسیت و آلرژی فصلی مفید می باشد.
22. خواص شیره خرما
•    شیره خرما حاوی مقادیر بالایی آهن طبیعی بوده که باعث افزایش گلبول های قرمز خون شده و به درمان کم خونی کمک می کند
•    شیره خرما یک ضد التهاب قوی بوده و برای درمان روماتیسم مفید است
•    فیبر موجود در شیره خرما برای پیشگیری و درمان یبوست مفید است
•    مقادیر بالای کلسیم موجود در شیره خرما برای تقویت استخوان ها مفید است
•    شیره خرما به درمان گلودرد، تب و سرماخوردگی کمک می کند
خرمای تازه بهتر است یا خرمای خشک؟
مدت ماندگاری : خرمای خشک رطوبت کمتری دارد و در نتیجه مدت طولانیتری تازه می‌ماند، در حالی که مدت ماندگاری خرمای تازه کمتر از 8 تا 10 ماه است.
خرمای خشک، در صورتی که در یخچال نگهداری شود تا 5 سال می‌ماند. بنابراین خرمای خشک نسبت به خرمای تازه ماندگاری بیشتری دارد.
کالری : هر 100گرم خرمای خشک حاوی 280 کالری است در حالی که هر 100 گرم خرمای تازه حاوی 145 کالری است. بنابراین می‌توانید برای کاهش وزن خرمای تازه مصرف کنید و در صورتی که قصد افزایش وزن دارید، می‌توانید کالری اضافه را از خرمای خشک دریافت کنید. پس مصرف نوع خرما، به نیاز فرد بستگی دارد.
ماده مغذی : هر دو نوع خرما دارای موادمغذی تقریبا یکسان است. خرما حاوی آهن، ویتامین A (مفید برای سلامت چشم)، پتاسیم (مفید برای قلب) و منیزیم است که با دیابت، فشارخون و افسردگی مقابله می‌کند.
خرما سرشار از فروکتوز است که مقدار زیاد آن برای بدن مضر است. چنان که گفته شد، تفاوت زیادی بین ارزش غذایی خرمای تازه و خشک وجود ندارد.
انرژی : خرما سرشار از کربوهیدرات است که شامل ساکاروز، فروکتوز و گلوکز است. ورزشکاران برای دریافت انرژی قبل از هر مسابقه، خرما مصرف می‌کنند. خرمای خشک و تازه سرشار از انرژی است.
فیبر: خرما سرشار از فیبر است و از یبوست پیشگیری می‌کند. میزان فیبر در خرمای خشک بیشتر است.
خرما میوه‌ای بسیار مفید است. اگر قصد کاهش وزن دارید، علاوه بر انجام ورزش روزانه، خرمای تازه مصرف کنید. کربوهیدرات‌های مختلف، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها احساس سیری ایجاد می‌کند.اما اگر قصد افزایش وزن دارید خرمای خشک مصرف کنید که سرشار از کالری است.
عوارض و مضرات خرما
افراد مبتلا به عدم تحمل فروکتوز نمی توانند خرما مصف کنند چون ممکن است دچار دل درد و اسهال شوند. مصرف بیش از حد خرما به دلیل فیبر بالا باعث اسهال می شود.
ارزش غذایی خرما
•    کالری : 282
•    قند : 63 گرم
•    چربی : 0.4 گرم
•    کربوهیدرات : 75 گرم
•    پروتئین : 2.5 گرم
•    فیبر : 8 گرم
چیپس خرما
یکی از محصولات تولید شده از خرما چیپس خرما است که به خاطر خشک بودن آن میتوان به مدت بیشتری از آن بیرون یخچال نگهداری کرد. شرکت خرمای کیمیا رز تولید کننده چیپس خرمای با کیفیت و انواع دیگر محصولات خرما همچون خمیر خرما و انواع خرمای خشک و تازه میباشد.شرکت کیمیا رز سعی میکند در صادرات چیپس خرما از همه رقیبان در ایران بهتر باشد و با فروش خرما با کیفیت و قیمت مناسب تا کنون توانسته است به این هدف دست پیدا کند
فروش چیپس خرما،تهیه شده از بهترین خرمای خشک پتروری با قابلیت نگهداری بیرون از یخچال به مدت طولانی برای تهیه چیپس خرما از خرماهای سایر استفاده می شود، بعد از جدا کردن هسته و کلاهک به قطعات کوچکی برش داده شده و در نهایت با مقداری پودر دکستروز یا آرد برنج آغشته می گردد
چیپس خرما بهترین جایگزین قند میباشد و برای بیماران دیابتی گزینه مناسبی است.
خرمای خشک با دفع کلسترول از رگ ها، در حفظ سلامت قلب و عروق موثر است. میوه ای کم کالری است که با کلسترول مضر مقابله می کند. فیبر بالای موجود در آن، منبع عالی انرژی است و برای کاهش وزن مناسب است. سوء هاضمه، سوزش سردل و اسیدیته معده را کاهش می دهد. سرشار از کلسیم است و علاوه بر آن از بروز آرتریت و پوکی استخوان پیشگیری می کند. سرشار از آهن است. تولید گلبول های خون را افزایش می دهد

خمیر خرما
شرکت کیمیا رز یکی از تولید کنندگان خمیر خرما در ایران است که آمادگی خود را برای صادرات خمیر خرما  و صادرات خرمای مضافتی بم به صورت عمده ای یا  بسته بندی شده  به  اروپا و امریکا و استرالیا  اعلام میکند.خمیر خرمای تولید شده توسط شرکت کیمیا رز ، محصولی تهیه شده از100% خرما دارای تمامی خواص و فواید خرما و طعم مطلوب ، پاستوریزه ، بدون هیچگونه مواد نگهدارنده و افزودنی و دارای بافتی نرم و یکنواخت می باشد. مواد تشکیل دهنده ، تنها خرما است که دارای ارزش تغذیه ای بالا و همچنین فاقد چربی است.
 
در فرایند تولید خرما پس از شستشو و ضدعفونی ،درون دستگاه خمیرکن خرما قرار میگیرد ،در این مرحله اجزای درشت و 70درصد پوسته ها از خمیر خرما جدا میشوند. این محصول بدلیل رطوبت پایین ،در شرایط معمولی ماندگاری بالا دارد و در عین حال جهت تزریق در صنایع غذایی کاملا مناسب است.
 
کیفیت ثابت و یکنواخت ، عدم استفاده از مواد نگهدارنده و اسانس یا قوام دهنده ، ماندگاری بالا و حفظ خواص فیزیکی در مرور زمان ، مقاومت بالا در برابر حرارت ، پاستوریزه بودن و نداشتن هر گونه ذرات خارجی ، قابلیت استفاده در دستگاه های کیک و کلوچه و... از وجوه تمایز اصلی محصول این شرکت با محصولات مشابه می باشد.
 
خمیر خرما مزایای فراوانی در تولید انواع محصولات غذایی دارد. از جمله: ماندگاری ، نسوز بودن ، قیمت بسیار مناسب (در مقایسه با مارمالادها) ، حفظ قوام (برخلاف مارمالاد ، خرما جذب کیک نمی شود و قوام و حجم آن حفظ می گردد) ، بازار بسیار خوب و اقبال عمومی به دلیل روی آوری روزافزون مصرف کنندگان صنایع غذائی به محصولات طبیعی و حتی الامکان فاقد افزودنی و نگهدارنده
موارد مصرف  خمیر خرما :
-1 مصارف خانگی :
مکمل صبحانه ، عصرانه و بعنوان مارملاد در ساخت شیرینی خانگی استفاده می شود
مصارف صنعتی :
در صنایع شیرینی سازي جهت مغزي کیک ، بیسکویت ، کلوچه
ارز ش تغذیه اي :
و همچنین فاقد چربی می باشد B ویتامین هاي گروه ، A حاوي فیبر بالا ، پتاسیم ، آهن ،کلسیم ، منیزیم ، ویتامین

سایر تولیدات شرکت کیمیا رز ، چیپس خرما و انواع خرمای خشک و تازه مانند مضافتی یا پیارم میباشد.

خرمای پیارم
در جنوب کشور ایران ، در استان هرمزگان یکی از خوشمزه‌ ترین خرماهای نیمه‌خشک دنیا را در دامن خود پرورش می‌دهد. این خرما ، خرمای پیارم نامیده میشود
خرما پیارم از نظر ظاهری نسبت به خرما های دیگر کشیده تر است. پوست ان نازک است و به گوشت آن چسبیده است.طعم آن خیلی خوشمزه است و گران ترین خرمای ایرانی است..
درصد رطوبت میوه آن کم است و از ارقام نیمه‌خشک خرما محسوب می‌شود. از میوه‌های دیررس است، کیفیت میوه آن مطلوب و از نظر صادرات بسیار مورد توجه بازار خرما و مصرف کننده است..
خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتئینی و سایر مواد معدنی بوده و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و با توجه به اینکه عمده قند موجود در آن از نوع فروکتوز است، به ‌راحتی و سرعت در متابولیسم بدن استفاده ‌شده و به‌عنوان قند مجاز مصرفی توسط افراد مبتل ابه دیابت بسیار مناسب است.
خرما از ارزش غذایی خوبی برخوردار است و باید آن را در هرم مواد غذایی میوه به‌ حساب آورد. با توجه به کوچکی هر عدد خرما، هر واحد آن شامل دو تا سه عدد خرما است که چنانچه بر اساس نیاز روزانه دو تا سه واحد میوه می‌خورید، می‌توانید این تعداد را به‌جای یکی از این واحدهای میوه استفاده کنید..
فیبر موجود در خرما برای سلامت دستگاه گوارش و تغذیه بسیار مناسب است، علاوه بر آن خرما حاوی کاروتنوئیدها یا مواد رنگی است که پیش ساز ویتامین A و آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود و جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول‌ها را می‌گیرد.
ترابی اضافه کرد: ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی خرماست که این ویتامین برای جلوگیری از بیماری‌های خطرناک خونریزی دهنده یا همان اسکوربوت لازم است و باید بدن هر فرد در طول روز، 60 میلی‌گرم ویتامین C دریافت کند که تقریباً در هر 100 گرم خرما 14‌ میلی‌گرم ویتامین C موجود است.
پتاسیم در این میوه به میزان قابل ‌توجهی موجود است که برای جلوگیری از پرفشاری خون و برای کار صحیح عضلات و اعصاب ضروری است که به هم خوردن آن در بدن، بسیار خطرناک است. علاوه بر آن، خرما حاوی میزان قابل ‌توجهی منیزیم است که برای اعصاب و عضلات ضروری است.
نخل‌های پیارم عمدتاً در دامنه کوه‌ها کاشته شده و توسط جوی‌های طراحی‌شده در سطح‌های مختلف به ‌وسیله آب رودخانه‌های منطقه آبیاری می‌شود. پرورش این نخل‌ها عمدتاً به‌صورت ارگانیک بوده و هیچ‌گونه مواد شیمیایی در مرحله داشت آن استفاده نمی‌شود.
به علت خنک‌تر بودن مناطقی که خرمای پیارم در آن کاشته می‌شود نسبت به سایر مناطق خرماخیز، درخت پیارم برای اینکه به باردهی و ثمر‌دهی کامل برسد، زمان بیشتری احتیاج دارد.

.


.

 

 

پسندها (1)

نظرات (0)